Kuvia klikkaamalla saat ne suuremmiksi ja kuvateksti tulee näkyviin.

Kirkkonummen suomalainen seurakunta

Ellenissä oli tänään jouluinen olohuone. Hartauden piti Tarja-vapaaehtoinen ja Johanna-kanttori säesti joululauluja. Heikkilän Martat olivat valmistaneet maistuvan joulupuuron.

20.12. puuroa lämmittämässä ja tarjoilemassa olivat Eija, Tuire, Tellervo ja Merja. Paikalla kävi n. 80 ruokailijaa.

15.12. pidettiin yhdistyksen perinteiset joulumyyjäiset ravintola Ervastiinassa. Kauppa kävi hyvin ja kaksi isoa arpaisvoittoa houkutteli asiakkaita.

Kuvat otti Eija.

12.12. vietettiin yhdistyksen 35- vuotisjuhlaa jäsenten kesken.

Perustajajäsen ja pitkäaikainen puheenjohtaja Kielo Leimi kertoi yhdistyksen alkutaipaleesta. Saara Lönngren muisteli kierrätyskeskuksen alkuaikoja ja Soili Koskisen kanssa muisteltiin kässäkerhossa opeteltuja neulontamalleja. Marja-Leena Nilsson kertoi koulumummitoiminnasta.

Tarjolla oli marttojen puolukkajuomaa, rostiksia ja herkullista täytekakkua.

Hannele Salminen ja Pirjo Seppälä lausuivat teemaan sopivat runot.

Uudenmaan Marttojen hallitus on myöntänyt Vapaaehtoistoimijan merkin Eija Nikkaselle ja Marja-Leena Nilssonille, jotka puheenjohtaja ja sihteeri ojensivat. Lisäksi he saivat ensi vuoden Metsä- teemaan liittyen kukkakimpun sijasta huonekuuset.

5.12. vietettiin Heikkilän koulun itsenäisyysjuhla. Liikuntasali oli somistettu asiaankuuluvasti. Kutsuttuina olivat koululaisten isovanhemmat, entisiä opettajia ja koulumummit. Koulumummit Marja-Leena, Hannele ja Tuire kutsuttiin esiintymislavalle kuulemaan kiitokset hyvästä työstä. Ensimmäisen luokan oppilaat ojensivat meille joulukukat.

2.11. marttaillassa oli aiheena kuulo, sen ylläpitäminen ja heikentyneeseen kuuloon saatavat apuvälineet.

Huono kuulo lisää Alzheimerin taudin riskiä. Muistipuistosta ja kuulorata- sovelluksesta saa apua!

21.9. vietettiin Ljunghedassa Heikkilän Marttojen ja Kirkkonummen Karjala-Seuran yhteinen sadonkorjuu- ja kekrijuhla, jo toisen kerran. Mukana oli nelisenkymmentä henkilöä, mukana kolme Suomessa asuvaa ukrainalaista. Juhlaa varten ukrainalaiset keittivät bortskeiton ja leipoivat sämpylöitä sekä makeita leivonnaisia. Karjalaseuralaiset leipoivat riisi- ja perunapiirakoita ja martat keittivät kahvit joten yhteistyönä saatiin aikaan hieno juhla.

Syyskausi 2023 aloitettiin 17.8. Heikkilän koulun pihalla. Leena ja Eija kertoivat syyskauden marttailtojen ohjelmista ja Helena teatteriretkestä. Yleiseen porinaankin varattiin aikaa.

Yhdistys on lahjoittanyt kaksi stipendiä vuodessa hyvistä käden taidoista Heikkilän koulun oppilaille jo vuosien ajan. Opettajat valitsevat saajat oman harkintansa mukaan.

Lauantaina 13.5. päättyi kevään marttailu yhteiseen retkeen. Loviisa-Pernaja- kierroksella nähtiin pieni osa paikkakunnan kulttuurikohteista.

Kevätmyyjäisissämme 12.5. oli tarjolla kaikkea ennalta mainostettua ja paljon muuta. Lopputuloksena oli mukava summa yhteisiin varoihin tulevaan toimintaan.

Kevään viimeisenä marttailtana 4.5. nautittiin nyytikestin antimia, herkkuja oli monenmoisia. Kevätaiheisia lauluja laulettiin Youtuben säestyksellä Helenan toimiessa karaoke-emäntänä. Työryhmissä mietittiin ensi syksyn ja kevään ohjelmatoiveita. Hallitus sai hyvät eväät seuraavan kauden suunnittelua varten.

Heikkilän martat ovat kevään aikana olleet mukana Masalan vastaanottokeskuksen ukrainalaisille tarkoitetussa seniorikerhossa. Kielimuurista huolimatta on löytynyt yhteistä tekemistä ja yhteisymmärrystä.

Heikkilän koulun humbaloissa 22.4. oli marttoja esittelemässä toimintaansa ja kertomassa koulumummeista. Kolme tuntia meni sujuvasti, väkeä oli paljon, kirppispöytiä sisällä ja ulkona makkaroita, hattaroita, kahvia ja pullaa. Poniajeluakin oli tarjolla.

Kirkkonummen suomalainen seurakunta kutsui kaikki seurakunnan vapaaehtoiset kiitosjuhlaan Masalan kirkolle 18.4.

Marttaillassa 23.3. tehtiin keväisiä kukka-asetelmia.

Sukkia - sukkia - sukkia!